U bevindt zich hier: / /

Karten op Texel

Er wordt op Texel uitsluitend gereden met 4-tact motoren. Dit heeft voordelen ten opzichte van 2-tact motoren.

  • Voordelen: Dit type motor heeft een veel langere levensduur omdat er weinig toeren worden gedraaid, het onderhoud is in vergelijking met een 2 tact veel minder, ze zijn stiller en ze hebben een bijna volledige verbranding waardoor er weinig benzine verspeelt wordt.
  • Nadelen: Ze zijn groter en zwaarder en hebben minder vermogen, als dit type motor gereviseerd moet worden kun je dit in vele gevallen niet zelf en dient een professionele partij dit te doen.

Omdat bij een 2 tact motor de kosten aan onderhoud te hoog zijn om goedkoop te kunnen rijden laten we deze verder buiten beschouwing. De goedkoopste variant van de 4 tact is de prokart. Daarom is gekozen voor de prokart.

Klasse en type motor

De beste klasse om met een laag budget te kunnen racen is de prokart klasse. Dit is een kart met 2 motoren van 160 cc met elk 5,5 pk aan vermogen. Deze motoren zijn vaak van het merk Honda (koop i.i.g. geen Chinees imitatie model, want voor deze motoren zijn haast geen onderdelen te krijgen en de betrouwbaarheid is ook veel lager dan bij een standaard Honda). De motoren zijn ook vaak te vinden in aggregaten en grasmaaiers vanwege hun betrouwbaarheid. Het onderhoud van deze motor bestaat uit 2 keer per jaar olie vervangen en wellicht (soms helemaal niet nodig bij het vaak vervangen van de olie) een revisie na 60/80 uur. Een goede tweedehands prokart is al verkrijgbaar vanaf 800 euro. (bron: http://sport.infonu.nl/racesport/34240-goedkoop-ka...)

Banden

De grootste kostenpost na de aankoop van de kart zijn de banden. Een setje banden kost ong. tussen de 100 en 200 euro.

De beste keuze voor budget rijden, is het rijden met zogeheten endurance banden (Dit is een harde compound band die geschikt is voor langere races) waarmee voor recreatief gebruik zeker 10 t/m 20 uur gereden kan worden.

Remmen

1 of 2 keer per jaar dient de remvloeistof te worden vervangen en afhankelijk van het gebruik 2 á 3 keer per jaar de remblokken vervangen.

Gereedschappen en Materialen

De benodigde materialen zijn als volgt (uiteraard kan dit veel uitgebreider, maar dit is de goedkope basis). Kartbok, remontluchter, bandenspanningsmeter, doppenset, steeksleutelset, imbusset, jerrycan met uitschenkkraan/slang, kettingsmeer, olie, remreiniger, benzine. Voor de materialen moet je rekenen op een ongeveer 100 á 200 euro.

Buitenbanen (geschikt voor de prokart klasse)

Baanhuur is gemiddeld 25 euro voor een hele dag.

  • Circuit de Peel - IJsselsteijn
  • Circuit Park Karting Texel - Den Burg
  • Kartbaan de Woerd - Driebergen
  • Kartcircuit Alnone Lelystad - Lelystad
  • Kartcircuit Pottendijk - Nieuw Weerdinge
  • Karting Eefde - Eefde
  • Kartingbaan het Hulsbeek - Oldenzaal
  • Kartingbaan Vaals - Vaals
  • Kombikart Circuit de Landsard - Eindhoven
  • Kombikart Circuit Nieuw Zevenbergen - Berghem
  • Outdoor Karting Ulrum - Ulrum
  • Skelterbaan Karba - Zwolle

(bron: http://sport.infonu.nl/racesport/34240-goedkoop-ka...)